Ewoluujące koncepcje biblioteki – infografika

Rozwój koncepcji biblioteki w ciekawy sposób pokazuje infografika autorstwa Reida Wilsona, amerykańskiego nauczyciela, specjalizującego się w edukacji międzynarodowej. Grafika ma odniesienie nie tylko do bibliotek szkolnych czy uczelnianych, ale właściwie do wszystkich.

Zmieniają się koncepcje funkcji biblioteki, przestrzenie biblioteczne, ale istotą zadań biblioteki pozostaje optymalizacja nauki, zdobywania wiedzy.


https://ebookfriendly.com/wp-content/uploads/2017/09/Evolving-library-concepts-full-chart-540×422.jpg

 

Grafika w prosty, ale inspirujący sposób pokazuje rozwój pojęcia biblioteki, tego czym jest, czym może być biblioteka. Wizualizacja to szesnaście otwartych książek, z których każda koncentruje się na jednym temacie, pokazanym z dwóch punktów widzenia. Czasem jako uzupełnienie, czasem jako pojęcie niemal przeciwstawne. Na przykład „miejsce na książki” a „przestrzeń na pomysły”, „studenci szukają autorów” a „studenci stają się autorami”, albo „miejsce izolacji” (w sensie indywidualnej pracy) a „przestrzeń współpracy”, „miejsce spokoju” a „przestrzeń społeczna”.

concepts2

Zdanie przewodnie infografiki to: Biblioteka to nie tylko miejsce cichej interakcji z tekstem,  może to być przestrzeń dla dynamicznych interakcji z myślą.

Warto prześledzić infografikę (tu w wyższej rozdzielczości). Może być w jakiejś mierze pomocna do zastanowienia się nad zadaniami, funkcjami, możliwościami i rozwojem naszej biblioteki uczelnianej.

Żródła:

https://wayfaringpath.coetail.com/2015/03/16/evolving-library-concepts/

https://ebookfriendly.com/concepts-evolving-library-infographic/

MM


  • RSS